Koronavirus

Turvallinen matkustaminen koronavirusepidemian aikana

Tavoitteenamme on huolehtia Länsi-Uudenmaan tärkeimmistä matkustustarpeista myös poikkeusoloissa.

Teemme paljon työtä sen eteen, että busseissamme matkustaminen on turvallista. Olemme muun muassa tehostaneet bussien kosketuspintojen siivousta, busseissa on tarjolla käsihuuhdetta ja henkilöstömme työskentelee vain terveenä. Tiedossamme ei ole yhtään bussissamme tapahtunutta tartuntaa.

On ensiarvoisen tärkeää, että asiakkaamme matkustavat kyydissämme vain terveenä ja huolehtivat hyvästä käsihygieniasta sekä aivastustekniikasta. Jos on mahdollista, kannattaa matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin on mahdollista istua hieman kauempana muista matkustajista. Lähikontaktin minimoimiseksi kuljettajiemme kanssa ostathan liput etukäteen Pohjolan Liikenteen verkkokaupasta. Jos kuitenkin ostat lipun suoraan bussista, suosithan siinä tapauksessa korttimaksua.

Kasvomaskit

THL on julkaissut suosituksen käyttää kasvomaskia joukkoliikenteessä tilanteissa, joissa lähikontakteja on vaikeaa välttää. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa bussiemme kyydissä matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Jos turvaväleistä ei ole mahdollista huolehtia, suosittelemme kasvomaskin käyttämistä.

Pohjolan Liikenne, ensimmäisenä suomalaisena linja-autoyhtiönä, tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia kasvomaskeja. Kasvomaskeja on myytävänä Pohjolan Liikenteen Länsi-Uudenmaan linja-autoissa kolmen euron hintaan.

Lue lisää maskien käyttöohjeesta ja teknisistä tiedoista täältä

Kasvomaskeihin liittyviä kysymyksiä

Saako bussiin tulla ilman kasvomaskia?

Kyllä saa. Kyseessä on suositus käyttää maskia, ei velvoite. Kaikki eivät voi esimerkiksi terveydellisten syiden vuoksi käyttää kasvomaskia, joten annetaan matkustusrauha myös heille.

Käyttävätkö kuljettajat kasvomaskia työtehtävissä?

Halutessaan kuljettajat voivat käyttää maskia. Heillä ei kuitenkaan ole velvollisuutta käyttää maskia, sillä suojuksen käyttö voi haitata osaa kuljettajista ajotilanteissa. Lisäksi lähikontaktit kuljettajan ja asiakkaan kanssa ovat matkan aikana lyhyitä ja bussien ensimmäiset penkit on otettu pois käytöstä turvavälien takaamiseksi.

Unohdin maskin kotiin. Voinko ostaa sellaisen bussista?

Länsi-Uudenmaan busseissamme on myynnissä suojuksia. Ne maksavat 3 euroa ja niitä voi ostaa kuljettajalta.

Koronavirustilanteen vaikutukset linja-autoliikenteeseemme

Aluelipun tauotus koronaviruksen seurauksena

Jos et pysty pandemian seurauksena käyttämään Länsi-Uudenmaan alue- tai kausilippuasi, voit pyytää sen laittamista tauolle. Tällaisissa tapauksissa ole meihin yhteydessä palautelomakkeemme kautta: www.pohjolanliikenne.fi/fi/palaute. Valitse kohta “Muu kysely” ja täytä lomake.

Käsittelyn nopeuttamiseksi lisääthän viestiisi mukaan viitenumeron. Viitenumeron löydät verkkopankista tai tiliotteelta verkkokauppaostoksen yhteydestä.

Tauko katsotaan voimaan tulevaksi siitä päivästä kun asiakas on tehnyt meille ilmoituksen. Tämä siksi, että emme voi varmistua asiakkaiden tarkoitusperistä käyttää aluelippua ennen ilmoituspäivämäärää. Kun haluat taas jatkaa aluelippusi käyttöä, ole asiakaspalveluun yhteydessä. Saat aluelipussa jäljellä olevat päivät heti käyttöösi.

Esimerkki. Maija käy töissä Helsingistä Lohjalle päivittäin ja on hankkinut työmatkoja varten 30 päivän Länkkäri-lipun. Työpaikalta tulee Maijalle suositus etätöiden tekemisestä 14 päivän jälkeen Länkkäri-lipun ostamisesta ja Maija alkaa tehdä töitä kotoa käsin. Maija tekee ilmoituksen Pohjolan Liikenteelle muuttuneesta tilanteesta ja hänen aluelippunsa laitetaan tauolle. Kuukauden kuluttua Maija aloittaa taas työt normaalisti ja ilmoittaa siitä Pohjolan Liikenteelle. Hänen aluelippunsa aktivoidaan taas ja hänellä on 16 päivää matkustusaikaa vielä aluelipussa jäljellä.

Korvaukset Länsi-Uudenmaan kertalipuista

Jos vuoro, johon olet hankkinut kertalipun perutaan, voit käyttää lipun toisessa saman päivän vuorossa veloituksetta. Jos et pysty käyttämään lippua ja haluat rahojen palautuksen, ole meihin yhteydessä palautelomakkeemme kautta: www.pohjolanliikenne.fi/fi/palaute. Valitse kohta “Muu kysely” ja täytä lomake. Käsittelyn nopeuttamiseksi lisääthän viestiisi mukaan viitenumeron. Viitenumeron löydät verkkopankista tai tiliotteelta verkkokauppaostoksen yhteydestä.

Jos sinulla on paperinen lippu, jota et voi enää käyttää, lähetä se meille postitse: Asiakaspalvelu / Oy Pohjolan Liikenne Ab, Veturitie 17, 00240 HELSINKI. PL korvaa postimaksun pankkitilille kuittia vastaan.